Vitamin K2: nepoznati vitamin s mnogo pozitivnih učinaka za zdravlje

Pomaže sprječavati osteoporozu, frakture kostiju i reducira rizik upale. Osim toga, vitamin K2 poboljšava zdravlje kostiju i kod žena poslije menopauze. Saznajte u kojim namirnicama ćete ga naći i zašto se obično uzima zajedno s vitaminom D3.

 

Osnovne činjenice o vitaminu K2

Vitamin K2 se označava i kao menakinon i spada među vitamine topljive u mastima. Njegov značaj za organizam poznat je malo ljudima, a u usporedbi s vitaminima A, D i E koji spadaju u jednaku skupinu, vitaminu K se ćesto ne obraća dovoljna pažnja. Vitamin K2 sudjeluje u zgrušavanju krvi i regulira funkciju stanica. [1] Također usporava prirodno starenje i probleme koje su s njim povezane, naprimjer osteoporozu. [2]


 Osnovne činjenice o vitaminu K2

   

Vitamin K dobio je ime prema njemačkoj riječi „Koagulation“, jer je uloga u zgrušavanju krvi u kojoj vitamin K sudjeluje bila prvi put otkrivena baš u Njemačkoj. Vitamin K se nalazi u tamnozelenom povrću, ali sadrži ga i velika količina životinjskih proizvoda. Preporučena dnevna doza vitamina poboljšava zgrušavanje krvi, a veće doze djeluju pozitivno naročito na kosti i kardio-vaskularne probleme. Kako biste osigurali veći dnevni unos koji bi poboljšao zdravu prehranu kostiju, većina ljudi preferira unos vitamina u obliku kapsula.

    

Podjela vitamina K

Obitelj vitamina K čini:

vitamin K1 (jedna molekula – filokinon) je prirodan oblik vitamina K koji se brine o ispravnom zgrušavanju krvi

vitamin K2 (skupina više molekula – menakinon) je bolje probavljiv oblik vitamina K, blagotvoran za kosti i tkivo

vitamin K3 (menadion) je sintetički oblik vitamina K

 Beneficije i učinci vitamina K2

Kemijska struktura vitamina K

 

Menakinon je naziv za skupinu srodnih spojeva:

MK-4 je menakinon s kratkim lancem

MK-7, MK-8 i MK-9 su menakinoni s dugim lancem [3]

    

K1 vs. K2: koji od njih je bolji?

Vitamin K1 se nalazi u lisnatom povrću, a u ljudski organizam se apsorbira samo njegova veoma mala količina. Navodno samo 10%. Vitamin K2 se nalazi u fermentiranim namirnicama i u životinjskim proizvodima. Iako se (u usporedbi s koncentracijom vitamina K1 u povrću) vitamin K2 nalazi u ovim prehrambenim izvorima u manjoj količini, u ljudsko tijelo se apsorbira mnogo jednostavnije. [4]

 K1 vs. K2: koji od njih je bolji?

   

Zanimljivo je da dok su neke studije donijele informacije o pozitivnom djelovanju vitamina K2 na kardio-vaskularno zdravlje, vitamin K1 ima na kardio-vaskularni sustav čovjeka mnogo manji utjecaj. Pretpostavlja se također da je ljudsko tijelo sposobno samo promijeniti vitamin K1 u vitamin K2, ali u stvarnosti mogu samo neke od životinja prenositi jedan oblik vitamina K u drugi. Čovjek još uvijek ovisi o unosu vitamina K2 iz prehrane ili prehrambenih dodataka. [4]

   

Beneficije i učinci vitamina K2

1.) Pomaže sprječavati nastanak osteoporoze, fraktura kostiju i poboljšava zdravlje kostiju.

• nedostatak vitamina K2 može voditi do arterijalnog poremećaja i osteoporoze [5]
• niska razina vitamina K uzrokuje česte upale, frakture kostiju i njihove bolove [6]
• unos vitamina K2 u obliku prehrambenih dodataka smanjuje rizik nastanka fraktura kod pacijenata s osteoporozom čak za 80% [7]
• vitamin K2 poboljšava gustoću koštanih minerala kod žena u menopauzi, a time povećava čvrstoću njihovih kostiju [8]
• pomaže osteokalcinu (funkcionira kao marker za oblikovanje kostiju) vezati se na kalcij [9]

  

Beneficije i učinci vitamina K2

    

2.) Pomaže sprječavati oboljenja srca

• K2 sprječava taloženje kalcija u venama što je česti uzrok srčanih oboljenja [10]
• kod ljudi koji uzimaju vitamin K2 u većoj količini vjerojatnost kalcifikacije vena manja je za 52% [4]
• rizik smrti uzrokovan kardio-vaskularnim oboljenjima kod ljudi s bogatim unosom vitamina K2 manji je za 57% [4]
• 10 μg dnevni unos smanjuje rizik nastanka kardio-vaskularnih oboljenja za 9% [11]

       

3.) Održava zdrave i snažne zube

• K2 pomaže osteokalcinu i stimulira rast zubnog dentina koji čini znatan dio zuba [12] [13]

  

Beneficije i učinci vitamina K2

    

4.) Reducira rizik nastanka upala

• visoki unos vitamina K i D spaja se s nižom mjerom nastanka upala [14]
• vitamin K2 može smanjiti razinu C-reaktivnog proteina (CRP) kojeg povećana količina nagovještava nastanak upale [15][16]

   

5.) Pomaže kod autoimunoloških oboljenja

• kod ljudi koji pate od reumatoidnog artritisa može doza od 42 mg vitamina K2 spriječiti širenje ovog oboljenja [17]
• studije su pokazale da vitamin K2 pomaže kod liječenja autoimunoloških oboljenja, naprimjer multiple skleroze [18]

      

6.) Poboljšava funkciju mitohondrija

• poboljšava kretanje elektrona u mitohondrijama, a nadobudan je lijek za pacijente koji pate od Parkinsonove bolesti [19]

  Beneficije i učinci vitamina K2   

7.) Pomaže sprječavati neke vrste raka

• veći unos vitamina K2 smanjuje rizik nastanka karcinoma prostate (raka prostate) za 63% [20]
• primjena vitamina K2 je moguća kod liječenja raka pluća, kod leukemije i mijelodisplastičnog sindroma [21]
• 40 mg vitamina K2 smanjuje rizik ponovnog oboljenja od raka jetre i produljuje vrijeme preživljavanja [22][23][24]
• Gas6 pomaže suzbijati kancerogene stanice, bez vitamina K2 ne bi protein Gas6 mogao funkcionirati [25][26][27]
• usporava razmnožavanje kancerogenih stanica i tvorbu novog tumornog tkiva [28]

  

8.) Blagotvoran je za mozak

• vitamin K2 čini više od 98% ukupne količine vitamina K koji se nalazi u mozgu [29]

   

9.) Smanjuje inzulinsku rezistenciju

• kod zdravih mladih muškaraca donio je unos 30 mg vitamina K2 u vremenskom razdoblju od 4 tjedna veću osjetljivost na inzulin što se može iskoristiti naprimjer kod regulacije razine glukoze šećera u krvi [30]

   

10.) Suzbija nuspojave nekih lijekova

• vitamin K2 suzbija nuspojave statina, Warfarina i biljnih ulja [31]

    

Koji su njegovi prehrambeni izvori, ili odakle dobivati vitamin K2?

Među namirnice s visokim sadržajem vitamina K2 spadaju:

• žumanjci od jaja (pileći) (29,1 do 33,5 μg/100g) [32]
• pileće meso (5,8 do 11,3 μg/100g) [32]
• svinjsko meso (0,2 do 9,9 μg/100g) [32]
• goveđe meso (1,1 do 9,3 μg/100g) [32]
• sir (4,7 do 10,2 μg/100g) [33]
• mlijeko (0,8 do 1,0 μg/100g) [33]
• Natto – fermentirana zrna soje (939 do 998 μg/100g) [34]

  Beneficije i učinci vitamina K2

 

Općenito važi da najviše vitamina K2 sadrže fermentirane namirnice [33], pileće meso [32] i mliječni proizvodi (sirevi, jogurti, svježi sir, mlijeko) od životinja hranjenih zelenom travom [32].

   

Iz navedenih vrijednosti proizlazi da postići veći unos vitamina K2 u obliku prehrane relativno je naporno. Mnogo učinkovitiji način kako unijeti vitamin K2 u svoje tijelo je uzimati ga posredstvom prehrambenih dodataka u obliku kapsula. Jedna kapsula može sadržavati 100 μg vitamina K2, dakle jednaku količinu kao 300 grama žumanjaka ili 100 grama fermentiranih zrna soje. Kapsule s vitaminom K2 većinom sadrže i dodatni vitamin, naprimjer D3.

   

Zašto se vitamin K2 uzima istodobno s vitaminom D?

Vitamin K2 se često dopunjava vitaminom D (ili suprotno), jer vitamin D pomaže apsorbirati kalcij, a jednako kao vitamin K ima pozitivan utjecaj na zdravlje kostiju. Zajedničko doziranje poboljšava učinak svakog od vitamina. Ujedno djeluju i sinergijski jer prekomjerna količina vitamina D može uzrokovati arterijsku kalcifikaciju, ali vitamin K rizik nastanka kalcifikacije arterija smanjuje. Vitamin K2 dakle ima ulogu prometnog policajca“ koji upravlja apsorbiranje vitamina D i nadzire njegove negativne strane. [35] [36] U sličnoj sinergiji s vitaminom K2 funkcionira također vitamin A[37]

   

Zašto se vitamin K2 uzima istodobno s vitaminom D?

   

Predoziranje i alergije

U slučaju uzimanja vitamina K mogu se pojaviti alergijske reakcije, ali predoziranje vitaminom K1 niti K2 nije do sada bilo otkriveno. Iznimka je vitamin K3 (menadion) koji može kod dojenčadi izazvati toksičnost jetre, žuticu i hemolitičku anemiju. [38] Gornja granica maksimalnog unosa vitamina K2 nije do sada bila određena niti jednom zdravstvenom organizacijom. [39]

 

Kako vitamin K2 utječe na sportaše?

Glavna beneficija vitamina K2 za sportaše može biti njegova relativno visoka sposobnost poboljšavati čvrstoću kostiju. „Dnevna doza MK2 od 180 miligrama znatno smanjuje gubitak koštane mase uzrokovane starenjem.“ Govori Dr. Cees Verrmeer, voditelj značajnog istraživanja iz 2013. godine. Otkriveni rezultati su potvrdili hipotezu da dugotrajni unos vitamina K2 utječe na zdravlje kostiju mnogo znatnije nego njegovo kratkotrajno uzimanje. [8]

 

Vitamin K2 je zajedno s vitaminom D3 izvrstan prehrambeni dodatak za sportaše jer poboljšava ravnotežu kalcija koji je glavni mineral u metabolizmu kostiju. I ostala istraživanja izvršena na sportašima pokazala su pozitivan utjecaj vitamina K2 na zdravlje kostiju. Kod onih koji već imaju iskustva s ozljedama koje su bile posljedica osteoporoze, vitamin K2 smanjuje rizik uganuća gležnja, oštećenje bedrenog zgloba, bedrene kosti ali i raznih fraktura. [40]


Kako vitamin K2 utječe na sportaše?

   

Upala mišića je sljedeće često oboljenje koje pretežno napada sportaše. Uzrok tomu je prekomjerno opterećivanje i mijenjanje mišića, a njegov poticatelj može biti multipla skleroza ili lupus. I za ovo je vitamin K učinkovit lijek jer je već više studija potvrdilo pozitivan učinak vitamina K2 na razna autoimunološka oboljenja. Naprimjer i na već spominjanu sklerozu. [18]

   

Jeste li već čuli za vitamin K? Uzimate ga ili imate s njim iskustva? Podijelite ih u komentarima, a u slučaju da Vam se članak svidio, podijelite ga s prijateljima.

    

Izvori:

[1] Brody T. Nutritional Biochemistry. 2nd edition. San Diego: Academic Press; 1999.

[2] NattoPharma. New study shows evidence that MenaQ7 Positively Impacts Inflammation. 2013. [online].

[3] International Health and Science Foundation. All About Vitamin K2. [online].

[4] Geleijnse, M., Johanna, a kol. Dietary Intake of Menaquinone Is Associated with a Reduced Risk of Coronary Heart Disease: The Rotterdam Study. The American Society for Nutritional Sciences. 2004. [online].

[5] Flore, R., a kol. Something more to say about calcium homeostasis: the role of vitamin K2 in vascular calcification and osteoporosis. Rome: Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2013. [online].

[6] Ediz, L., a kol. Complex regional pain syndrome: a vitamin K dependent entity? Med Hypotheses. 2010. [online].

[7] Kaneki, M. Vitamin K2 as a protector of bone health and beyond. Clin Calcium. 2005. [online].

[8] Knapen, M., H., J., a kol. Vitamin K2 supplementation improves hip bone geometry and bone strength indices in postmenopausal women. Osteoporos Int. 2007. [online].

[9] Maresz, K. Proper Calcium Use: Vitamin K2 as a Promoter of Bone and Cardiovascular Health. Encinitas: Integr Med. 2015. [online].

[10] Asmar, M., S. El, a kol. Vitamin K Dependent Proteins and the Role of Vitamin K2 in the Modulation of Vascular Calcification: A Review. Oman Med J. 2014. [online].

[11] Gast, G., C., a kol. A high menaquinone intake reduces the incidence of coronary heart disease. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2009. [online].

[12] Thaweboon, S.m a kol. Induction of type I collagen and osteocalcin in human dental pulp cells by retinoic acid. Southeast Asian J. Trop Med Public Health. 2005. [online].

[13] Huang, G., T., a kol. Formation of odontoblast-like cells from cultured human dental pulp cells on dentin in vitro. J Endod. 2006. [online].

[14] Shea, K., M., a kol. Vitamin K and Vitamin D is_active: Associations with Inflammatory Markers in the Framingham Offspring Study. Am J Epidemiol. 2008. [online].

[15] Bansal, T., a kol. C-Reactive Protein (CRP) and its Association with Periodontal Disease: A Brief Review. J Clin Diagn Res. 2014. [online].

[16] Shea, M. K., a kol. Vitamin K and Vitamin D is_active: Associations with Inflammatory Markers in the Framingham Offspring Study. Am J Epidemiol. 2008. [online].

[17] Ebina, K., a kol. Vitamin K2 administration is associated with decreased disease activity in patients with rheumatoid arthritis. Mod Rheumatol. 2013. [online].

[18] Moriya, M., a kol. Vitamin K2 ameliorates experimental autoimmune encephalomyelitis in Lewis rats. J Neuroimmunol. 2005. [online].

[19] VIB. Vitamin K2: new hope for Parkinson's patients. 2012. [online].

[20] Nimptsch, K., a kol. Dietary intake of vitamin K and risk of prostate cancer in the Heidelberg cohort of the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC-Heidelberg). Am J Clin Nutr. 2008. [online].

[21] Yoshida, T., a kol. Apoptosis induction of vitamin K2 in lung carcinoma cell lines: the possibility of vitamin K2 therapy for lung cancer. Int J Oncol. 2003. [online].

[22] Zhong, J., H., a kol. Postoperative use of the chemopreventive vitamin K2 analog in patients with hepatocellular carcinoma. PLoS One. 2013. [online].

[23] Mizuta, T., a kol. The effect of menatetrenone, a vitamin K2 analog, on disease recurrence and survival in patients with hepatocellular carcinoma after curative treatment: a pilot study. Cancer. 2006. [online].

[24] Ishizuka, M. Effect of menatetrenone, a vitamin k2 analog, on recurrence of hepatocellular carcinoma after surgical resection: a prospective randomized controlled trial. Anticancer Res. 2012. [online].

[25] Robins, R., S., a kol. Vascular Gas6 contributes to thrombogenesis and promotes tissue factor up-regulation after vessel injury in mice. Blood. 2013. [online].

[26] Rothlin, C., V., a kol. Tyro3, Axl, and Mertk receptor signaling in inflammatory bowel disease and colitis-associated cancer. Inflamm Bowel Dis. 2014. [online].

[27] Tjwa, M., a kol. Pleiotropic role of growth arrest-specific gene 6 in atherosclerosis. Curr Opin Lipidol. 2009. [online].

[28] Yamamoto, T., a kol. Involvement of hepatoma-derived growth factor in the growth inhibition of hepatocellular carcinoma cells by vitamin K2. J Gastroenterol. 2009. [online].

[29] Ferland, G. Vitamin K and the Nervous System: An Overview of its Actions. Adv Nutr. 2012. [online].

[30] Choi, J., H., a kol. Vitamin K2 Supplementation Improves Insulin Sensitivity via Osteocalcin Metabolism: A Placebo-Controlled Trial. Diabetes Care. 2011. [online].

[31] Okuyama, H., a kol. Medicines and Vegetable Oils as Hidden Causes of Cardiovascular Disease and Diabetes. Pharmacology. 2016. [online].

[32] Walther, B., a kol. Menaquinones, Bacteria, and the Food Supply: The Relevance of Dairy and Fermented Food Products to Vitamin K Requirements. Adv Nutr. 2013. [online].

[33] Walther, B., a kol. Menaquinones, Bacteria, and the Food Supply: The Relevance of Dairy and Fermented Food Products to Vitamin K Requirements. Adv Nutr. 2013. [online].

[34] Schurgers, L., J., a kol. Vitamin K-containing dietary supplements: comparison of synthetic vitamin K1 and natto-derived menaquinone-7. Blood. 2007. [online].

[35] Examine.com. Vitamin K. [online].

[36] Masterjohn, Ch, a kol. On the Trail of the Elusive X-Factor: A Sixty-Two-Year-Old Mystery Finally Solved. The Weston A. Price Foundation. 2008. [online].

[37] Oliva, A., a kol. Effect of retinoic acid on osteocalcin gene expression in human osteoblasts. Biochem Biophys Res Commun.1993. [online].

[38] Ferland G. Vitamin K. In: Erdman Jr. JW, Macdonald IA, Zeisel SH, eds. Present Knowledge in Nutrition. 10th ed. Ames: Wiley-Blackwell. 2012.

[39] Food and Nutrition Board, Institute of Medicine. Vitamin K. Dietary Reference Intakes for Vitamin A, Vitamin K, Arsenic, Boron, Chromium, Copper, Iodine, Iron, Manganese, Molybdenum, Nickel, Silicon, Vanadium, and Zinc. Washington, D.C.: National Academy Press. 2001.

[40] Weber, P. Vitamin K and bone health. Nutrition. 2001. [online].