Koji dodaci prehrani vam mogu pomoći u borbi protiv gripe i prehlade?

Brine li vas curenje iz nosa, kašalj, grlobolja ili vrućica? Ovi problemi su uglavnom uzrokovani virusnim bolestima, poput prehlade i gripe. Te virusne bolesti vam mogu stvoriti prave probleme. Srećom, postoji nekoliko načina kako se boriti protiv njih. Pogledajte ovih 9 dodataka prehrani, koji će vam pomoći u borbi protiv gripe i prehlade.

 

Imunitet je oslonac zdravlja

Kod prehlade i gripe nema ništa ugodno. Prije nego što ove bolesti počnu utjecati na vas, trebali biste se usredotočiti na smanjenje rizika njihovog razvoja. Prvi korak je jačanje vašeg imunološkog sustava, koji ključan za očuvanje zdravlja organizma. Imunološki sustav štiti organizam od mnogih parazita, virusa i bakterija, koji uzrokuju različite bolesti. [1]

Imunološki sustav je podijeljen u dva oblika. Prvi je prirodni imunitet s kojim se rodimo, a drugi je stečeni imunitet. Mi ga postepeno stječemo tijekom života i u mogućnosti smo ga održavati zdravim načinom života. Naravno da ga možemo i ojačati s uravnoteženom prehranom, dovoljnom fizičkom aktivnošću, kvalitetnim snom, ali isto tako i redovitim pranjem ruku i pogodnim dodacima prehrani. [1] Da biste naučili više o čimbenicima koji utječu na imunitet, pročitajte naš članak Kako ojačati imunitet i otpornost tijela na bolesti?

Imunitet je oslonac zdravlja

 

Prehlada i gripa

Prehlada i gripa su zarazne respiratorne virusne bolesti. Njihovi simptomi su slični, ali su ipak malo drugačiji. Dok se od prehlade relativno brzo oporavimo, sve što vam treba je nekoliko dana u krevetu, no gripa je mnogo izazovnija. Najčešće je prate mnogo intenzivnije manifestacije, a nedostatak liječenja može dovesti do upale pluća. Budući da se radi o virusnim bolestima, antibiotici nisu učinkoviti u njihovom liječenju. Antibiotici pomažu samo u liječenju infekcija koje su uzrokovale bakterije. [2]

 

Simptomi prehlade

Uobičajena prehlada je akutna virusna infekcija gornjih dišnih puteva, koja pogađa nosnu šupljinu, ždrijelo, grlo, a širi se osobnim kontaktom. Razdoblje inkubacije varira, a kada je riječ o prehladi to je obično manje od dva dana. Simptomi koji obično utječu na zaraženu sluznicu traju 3-7 dana, iako povremeno mogu trajati i tri tjedna, posebno ako se prehlada ne liječi. [2] [3]

 

Obična prehlada obično započinje sa sljedećim simptomima:

  • grlobolja
  • šmrcanje
  • kihanje
  • umor
  • kašljanje
  • ravnodušnost

 

Simptomi gripe

Gripa je zarazna respiratorna bolest uzrokovana virusima gripe, koji inficiraju nos, grlo, a ponekad i pluća. Jedan od načina prevencije gripe je cijepljenje protiv nje. Većina stručnjaka vjeruje da se virusi gripe šire uglavnom putem sitnih kapljica, koje nastaju kao posljedica kašljanja, kihanja i govora. Generalno se manji broj ljudi zarazi gripom putem dodira površine ili objekta na kojem se nalazi virus gripe, a potom prenošenjem u usta, nos i oči. [2] [3]

Glavna razlika između prehlade i gripe leži u činjenici da prehlada počinje postepeno, dok će vas gripa brzo pogoditi i izazvati mnogo teže simptome.

Gripa obično ima sljedeće simptome: 

  • vrućica
  • bolovi u mišićima i zglobovima
  • crvenilo kože
  • crvenilo očiju
  • osjećaj hladnoće
  • glavobolja
  • suhi kašalj
  • grlobolja
  • povremeno želučani problemi i dijareja

Neki simptomi mogu ukazivati na to da je bolest doista ozbiljna. Trebate potražiti liječničku pomoć ako patite od sljedećih problema:

  • otežano disanje ili kratkoća daha
  • bol ili stezanje u prsima i trbuhu
  • iznenadna vrtoglavica
  • snažno povraćanje
  • visoka temperatura

Prehlada i gripa

             

Kako liječiti simptome prehlade i gripe kod kuće?

Liječenje prehlade i gripe je usmjereno prvenstveno na ublažavanje njihovih simptoma. Pročitajte nekoliko savjeta kako se kod kuće liječiti od ovih bolesti i njihovih simptoma.

  • Često ispuhujte nos (na pravi način) – važno je da izbacite iz tijela štetnu sluz i da je prestanete uvlačiti u sebe. Redovito ispuhivanje nosa je osnova za liječenje akutne prehlade i respiratornih problema. Ispuhivanjem nosa ćete ukloniti sve štetno. U praksi se pokazalo da je najbolje čistiti jednu nosnicu za drugom. To znači da jednim prsnom možete pritisnuti jednu nosnicu dok drugu ispuhujete i obrnuto.
  • Isperite nos sa slanom vodom – za uklanjanje kontaminanata iz dišnih organa, otopina soli može pomoći. To odčepljuje nos i samim tim uklanja virusne čestice i bakterije. U toploj vodi pomiješajte 1/4 čajne žličice soli i 1/4 čajne žličice sode bikarbone. Zatim ubrizgavajte otopinu pojedinačno u svaku nosnicu pomoću šire šprice i ostavite da se slobodno pokrene. Također, možete kupiti gotovu solnu otopinu u ljekarni.
  • Odmarajte se i budite u toplom – to ne vrijedi samo za gripu ili prehladu, nego za gotovo svako slabljenje organizma i bolesti, odmaranje je ključni aspekt u njihovom liječenju. Možete pomoći svome tijelu da se direktno fokusira na borbu protiv virusa i dati mu potrebnu regeneraciju.
  • Ispirite grlo – ispiranjem grla vlažite grlo i tako možete osjetiti privremeno olakšavanje boli. Pokušajte s gore navedenom otopinom soli ili s čajevima, na primjer s kamilicom. Također, djelotvorno je i ispiranje grla s otopinom napravljenom od meda i jabučnog octa.
  • Pijte vruće napitke – vrući napitci ublažavaju začepljenje nosa, sprječavaju dehidraciju i umiruju upaljene membrane koje muče nos i grlo. Ako ste baš iscrpljeni da ne možete spavati po noći, napravite si šalicu biljnog čaja.
  • Stavite si hladne obloge – ako vas brine visoka temperatura i želite je sniziti, pokušajte s hladnim oblogama, na prsa stavite hladan ručnik. Hladne obloge će vam pomoći sniziti temperaturu, a vi ćete osjetiti olakšanje. Međutim, imajte na umu, povišena temperatura je simptom uspješne borbe organizma s virusima, ali vi morate intervenirati kada je temperatura previsoka.
  • Pravilno se hranite – ako imate dijareju zbog virusne bolesti, pokušajte s učinkovitom hranom, poput banane, nezačinjene riže ili borovnica. Ta hrana će izazvati blagi zatvor i ima blagotvorne učinke na intestinalne probleme. Hrana poput čili paprike, na primjer, otvara šupljine i pomaže u borbi protiv sluzi u plućima. Hren i senf imaju iste učinke. Luk, zauzvrat, sadrži fitokemikalije namijenjene pomaganju tijelu u uklanjanju bronhitisa i drugih infekcija. Crni i zeleni čaj sadrže katehin, fitokemikaliju prirodne antibiotske i anti-dijarejske učinke. Budite oprezni s citrusima, ako popijete 100%-tni sok od citrusa, vaši problemi poput grlobolje i sputuma će se pogoršati. [4]

Kako liječiti simptome prehlade i gripe kod kuće?

    

Dodaci prehrani koji pomažu u borbi protiv prehlade i gripe

Vitamin C

Vitamin C služi kao dodatak prehrani za prevenciju i liječenje prehlade. Općenito, pomaže u jačanju imunoloških stanica, koje nas štite od patogena. To znači da bi vam njegova redovita upotreba trebala koristiti kao mjera opreza, da vas zaštiti od virusa prehlade ili gripe. [5]

Vitamin C je također visoko koncentriran u imunološkim stanicama i brzo se iscrpljuje tijekom infekcije. Manjak vitamina C u stvari značajno čini imunološki sustav slabijim i povećava se rizik od razvoja infekcija. Iz tog razloga, dobro je unositi dovoljno vitamina C tijekom infekcije. Ako već patite od ovih problema, prema nekim istraživanjima vitamin C može pomoći u skraćenju vremena prehlade. Ljudi koji redovno koriste vitamin C mogu očekivati kraće trajanje prehlade s manje izraženim simptomima. Istraživanja također pokazuju, da sportaši koji redovno koriste vitamin C imaju manju vjerojatnost za razvijanje virusnih bolesti, od onih koji to ne čine. [5] [6] [7] Optimalna doza vitamina C u prosjeku varira od 1000 do 2000 mg, ovisno o dobi i tjelesnoj težini osobe. Ipak, treba napomenuti da se ne apsorbirani vitamin C izlučuje iz našeg tijela svakodnevno putem urina, stoga, nije moguće pretjerati s njim. Da biste saznali više o vitaminu C i njegovim učincima, pročitajte naš članak Vitamin C: sve što o njemu morate znati dok nije kasno.

Dodaci prehrani koji pomažu u borbi protiv prehlade i gripe 

Vitamin D

Znanstvenici vjeruju da predispozicija za gripu i prehladu zimi, može biti povezana s manjim izlaganje sunčevoj svjetlosti, a sami tim i manjom proizvodnjom vitamina D. Istraživanja su pokazala da su ljudi koji imaju nižu razinu vitamina D skloniji razvoju respiratornih bolesti. [7] [8]

Receptori vitamina D obično se nalaze u tijelu, pa su uključeni u mnoge stanične procese, uključujući regulaciju imunoloških stanica tijekom infekcije. Stoga, ne treba biti iznenađujuće da njegov nedostatak može poremetiti imunitet. Vitamin D regulira nekoliko imunoloških čimbenika povezanih s bolešću, a nedavna istraživanja su pokazala da dodavanje vitamina D može smanjiti rizik od razvoja gripe. [7] [8] Pročitajte naš članak Vitamin D i sve što Vam je potrebno znati o njemu, da biste saznali koje ostale prednosti ima ovaj mikronutrijent.

Vitamin D

  

Vitamin A

Vitamin A je jedan od najvažnijih mikronutrijenata za zdravlje imunološkog sustava. Ključan je za održavanje zdravog vida, za rast i štiti zdrav sputum u tijelu. Poznat je kao protuupalni vitamin, jer ima odlučujuću ulogu u jačanju imunoloških funkcija i sudjeluje u regulatornim zadacima u stanicama i hormonima imunološkog sustava. Mnoga poznata istraživanja su također pokazala njegove učinke u liječenju zaraznih bolesti. [7] [9] [10]

Vitamin A se često nalazi u mnogim namirnicama, poput mrkve, slatkog krumpira, kupusa, crvene paprike, marelice i žumanjka. Ima veliku manu, kada se prekomjerno unosi, može biti toksičan, te izazvati vrtoglavicu, mučninu i glavobolju. Trudnice također trebaju biti posebno oprezne, jer prekomjerna uporaba vitamina A može dovesti do urođenih oštećenja fetusa. Optimalna dnevna doza za odrasle ljude bi trebala biti približno 2300 UI. [9] [10]

 

Kompleks vitamin B

Kompleks vitamina B djeluje sinergijski u regulaciji nekoliko vitalnih funkcija u našem tijelu. Ne samo da jača imunološki sustav, nego bi njegova suplementacija trebala biti redovita, čak i kada ste zdravi. Osim toga, pomaže u nošenju sa stresom, povećava energiju i posebno ga je potrebno unositi prilikom fizičkog i psihološkog performansa. Bilo da se radi o prehladi ili gripi, tijekom kojih naše tijelo iscrpljuje svu energiju. Energiju je potrebno nadopuniti, kako bi se naš organizam mogao nositi s borbom protiv virusa. [11] 

Posebno važan borac protiv zaraznih bolesti je vitamin B6, tj., Piridoksin. Izvodi više od 100 enzimskih reakcija, uključujući metabolizam proteina u tijelu. Također, sudjeluje u razvoju mozga, pravilnom funkcioniranju živčanog sustava i usko surađuje s imunološkim sustavom, kako bi se spriječile infekcije, poput gripe. Jedan od karakterističnih znakova nedostatka vitamina B6 je u stvari oslabljeni imunološki sustav i smanjenje stvaranja antitijela u serumu. To će povećati predispoziciju za gripu i druge respiratorne infekcije. [11] [12]

     Kompleks vitamin B

 

Cink 

Cink je snažan mikronutrijent koji se najčešće pojavljuje u proteinima i ključan je za neurokognitivno zdravlje, zacjeljivanje rana i obranu imunološkog sustava protiv zaraznih bakterija i virusa. U stvari, suplementacija cinka može ograničavati replikaciju virusa u nosnom epitelu i smanjuje upalu dišnih puteva. [7] [12] [13] 

Nedavni pregledi istraživanja bavili su se vitaminima i mineralnim tvarima u liječenju prehlade i gripe. Pokazala su da uzimanjem 70 mg cinka svaki dan može pomoći u ublažavanju simptoma, ako se počne uzimati u roku od 24 sada od pojave simptoma ove bolesti. Stoga je ovaj mineral ključan sastojak u mnogim tabletama i sprejevima za grlobolju ili prehladu. Drugo istraživanje je također otkrilo da pomaže u smanjenju trajanja i ozbiljnosti gripe. [15] Prekomjeran unos cinka može, suprotno, potisnuti funkciju imunološkog sustava, pa se preporučuje ne prekoračiti dnevnu dozu od 70 mg cinka. Znanstvenici su također otkrili da cink pomaže u kontroli infekcije, tako da inhibira određeni protein i na taj način sprečava pojavu prekomjerne upale. Stoga, suplementacija cinkom može biti veoma korisna za jako bolesne ili starije pacijente, koji su ovisni o intenzivnoj njezi. [7] [12] [13] 

 

Kurkuma i Đumbir

Kurkuma (turmeric) i đumbir su dvije vrste superhrane koje imaju široku primjenu u prirodnoj medicini. Ljekoviti učinci đumbira su uzrokovani prisutnošću fenolnih spojeva, poput Gingerola, koji ima snažno protuupalno i antioksidativno djelovanje. Kurkuma, sa svoje strane krije tvar kurkumin, za kojeg se pokazalo da pomaže u liječenju i prevenciji nekoliko kroničnih upala. Osim toga, kurkumin povećava razinu proteina nazvanog antimikrobnim peptidom katelicidin ili CAMP, koji pomaže u prevenciji infekcija i borbi protiv nepoznatih bakterija i virusa. [16] [17] [18]

Neka istraživanja pokazuju da posebno đumbir može snažno pomoći u jačanju imunološkog sustava. Jedno istraživanje je otkrilo da ekstrakt đumbira blokira rast nekoliko spojeva respiratornih patogena. [19]

Dakle, kurkuma i đumbir mogu smanjiti razinu upale, što može poboljšati imunološku funkciju i pomoći u borbi protiv prehlade, gripe i drugih upalnih bolesti. [16] Ako želite saznati više o kurkumi, pročitajte naš članak Kurkuma – začin bogat antioksidansima i borac protiv upale.

Kurkuma i Đumbir

Probiotici

Probiotici su žive bakterije i kvasci koji pomažu smanjiti broj “loših” bakterija, koje uzrokuju bolest i upalu, te ih zamjenjuju “dobrim” bakterijama. Pomažu uravnotežiti crijevni mikrobiom, što poboljšava ne samo probavu, već i imunološki sustav. Probiotici se obično nalaze u namirnicama poput jogurta, kimchia, kiselog kupusa ili ih možete unijeti u svoj organizam putem dodataka prehrani. [7] [20] [21]

Prema rezultatima nekoliko istraživanja, probiotička profilaksa može skratiti trajanje infekcije gornjih dišnih puteva i smanjiti trajanje bolesti. Istraživanja su također pokazala da probiotici mogu zaštiti tijelo od virusnih infekcija i smanjiti rizik od prehlade. Probiotske bakterije i njihove stanične stijenke imaju značajan utjecaj na funkcioniranje sluznice uslijed aktiviranja više imunoloških mehanizama. Otkriveno je da probiotici povećavaju učinkovitost cjepiva protiv gripe, ako se uzimaju tijekom njegove primjene. [7] [20]

Probiotici se često preporučuju u obliku dodatak prehrani, kao nadopuna u liječenju raznih bolesti, koje se liječe antibioticima ili drugim prepisanim lijekovima na recept. To je zbog njihovog blagotvornog učinka na zdravlje gastrointestinalnog trakta i njegovih problema poput upalnih bolesti crijeva, dijareja ili sindrom iritabilnog crijeva. Ovi problemi zabrinjavaju ljude koji su imali gripu ili neku drugu virusnu bolest. [21] Ako želite saznati više o probioticima, pročitajte naš članak Probiotici: važnost korisnih bakterija za imunitet i opće zdravlje sportaša.

Probiotici

 

Glutamin

Glutamin je neesencijalna aminokiselina, najčešće se skladišti u skeletnim mišićima i plućima. Iako mu to nije osnovna funkcija, glutamin može pomoći za vrijeme bolesti, stresa ili ozljeda. Kao i druge aminokiseline, glutamin igra važnu ulogu u sintezi proteina. Uz to, pomaže u uklanjanju amonijaka iz tijela i potiče rad imunološkog sustava i mozga. Istraživanja pokazuju da glutamin može ojačati imunološki sustav i smanjiti rizik od infekcije nakon operacije. [25] [26]

Nije tajna da trening snage u kombinaciji s intenzivnim vježbanjem može apsorbirati previše zaliha glutamina i tako smanjiti funkciju imunološkog sustava. Istraživanja su pokazala da intenzivno vježbanje smanjuje koncentraciju glutamina u krvi. Jedno od istraživanja je također pokazalo da glutamin može kod izdržljivih sportaša smanjiti vjerojatnost razvoja bolesti. [25] [26]

Glutamin

 

Ehinaceja

Ehinaceja je popularna biljka koja se stoljećima koristila u prirodnoj medicini za liječenje mnogih bolesti. Danas ćete je pronaći kao dio lijekova bez recepta, za liječenje prehlade, gripe ili bolesti gornjih dišnih puteva. U svakodnevnoj upotrebi ehinaceja može smanjiti rizik i trajanje respiratornih infekcija. [7] [22]

Ekstrakt ehinaceje djeluje na imunološki sustav i brani vaše tijelo od mikroba. Istraživanja pokazuju da može povećati broj bijelih krvnih zrnaca, koji se bore protiv infekcija. Brojna istraživanja su također pokazala da ova biljka može pomoći vašem imunološkom sustavu u borbi protiv infekcija i virusa, te tako pomaže u bržem oporavku od bolesti. Uporaba ehinaceje smanjila je rizik od razvoja prehlade kod više od 50% testiranih osoba i smanjila trajanje bolesti za jedan i pol dan. [22] [23] [24]

Važno je napomenuti da dijetetski dodaci prehrani gore spomenuti nisu prvenstveno namijenjeni za liječenje prehlade i gripe. Njihov glavni učinak je jačanje imunološkog sustava i prvenstveno služi kao prevencija. Međutim, nekoliko istraživanja je pokazalo da upotreba ovih dodataka prehrani učinkovita u borbi protiv prehlade i gripe. Stoga, trebali biste razmotriti njihovu suplementaciju u vrijeme pojave ovih bolesti. Ako vam se svidio članak o 9 nutritivnih dodataka prehrani koji vam mogu pomoći kod gripe i prehlade, bili bismo vam zahvalni na dijeljenju. 

 

Izvori:

[1] Hannah Nichols – Tips for a healthy immune system –   https://www.medicalnewstoday.com/articles/320721

[2] Flu or Cold Symptoms? – https://www.webmd.com/cold-and-flu/flu-cold-symptoms#1

[3] Cameron White, MD – The Difference Between the Cold and Flu – https://www.healthline.com/health/cold-flu/cold-or-flu

[4] 12 Natural Treatment Tips for Colds and Flu – https://www.webmd.com/cold-and-flu/12-tips-prevent-colds-flu-1#1

[5] Zad Rafi – Which supplements can help against colds and the flu? – https://examine.com/nutrition/supplements-for-cold-and-flu/

[6] Carr AC, Maggini S – Vitamin C and Immune Function – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29099763

[7] Mariangela Rondanelli, Alessandra Miccono, Silvia Lamburghini, Ilaria Avanzato, Antonella Riva, Pietro Allegrini, Milena Anna Faliva, Gabriella Peroni, Mara Nichetti, and Simone Perna – Self-Care for Common Colds: The Pivotal Role of Vitamin D, Vitamin C, Zinc, and Echinacea in Three Main Immune Interactive Clusters (Physical Barriers, Innate and Adaptive Immunity) Involved during an Episode of Common Colds—Practical Advice on Dosages and on the Time to Take These Nutrients/Botanicals in order to Prevent or Treat Common Colds – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5949172/

[8] Gerry Schwalfenberg – Vitamin D for influenza – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4463890/

[9] Melissa Sammy – Fight the cold and flu with these 6 key nutrients – https://www.mdlinx.com/internal-medicine/article/5540

[10] Zhiyi Huang, Yu Liu, Guangying Qi, David Brand and Song Guo Zheng – Role of Vitamin A in the Immune System – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6162863/

[11] Erin Brodwin – Here’s the only supplement you should take for your cold – https://www.businessinsider.com/colds-flu-vitamins-supplements-2016-12

[12] Rall LC, Meydani SN – Vitamin B6 and immune competence. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8302491

[13] Zinc – https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/supplement-guide-zinc#1

[14] Goutham R and Kate Rowland – Zinc for the common cold—not if, but when – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3273967/

[15] Hemilä H, Chalker E – The effectiveness of high dose zinc acetate lozenges on various common cold symptoms: a meta-analysis. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25888289

[16] Rachael Link, MS, RD – Can Ginger and Turmeric Help Fight Pain and Sickness?- https://www.healthline.com/nutrition/turmeric-and-ginger

[17] Mohd Yusof YA – Gingerol and Its Role in Chronic Diseases. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27771925

[18] Arshad Husain Rahmani, Mohammed A. Alsahli, Salah M. Aly, Masood A. Khan and Yousef H. Aldebasi – Role of Curcumin in Disease Prevention and Treatment – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5852989/

[19] Akoachere JF, Ndip RN, Chenwi EB, Ndip LM, Njock TE, Anong DN – Antibacterial effect of Zingiber officinale and Garcinia kola on respiratory tract pathogens. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12630492

[20] Salynn Boyles – ‘Good’ Bacteria: Good for Colds? – https://www.webmd.com/cold-and-flu/news/20051107/good-bacteria-good-for-colds#1

[21] Louisa Richards – A guide to the best probiotics – https://www.medicalnewstoday.com/articles/327389

[22] Ryan Raman, MS, RD – Echinacea: Benefits, Uses, Side Effects and Dosage – https://www.healthline.com/nutrition/echinacea

[23] Melchart D, Linde K, Worku F, Bauer R, Wagner H – Immunomodulation with echinacea – a systematic review of controlled clinical trials. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23195946

[24] Zhai Z, Liu Y, Wu L, Senchina DS, Wurtele ES, Murphy PA, Kohut ML, Cunnick JE – Enhancement of innate and adaptive immune functions by multiple Echinacea species. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17887935

[25] Roth E, Spittler A, Oehler R – [Glutamine: effects on the immune system, protein balance and intestinal functions]. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9045524

[26] Marie Spano – How Glutamine Can Ward Off The Common Cold! – https://www.bodybuilding.com/fun/how-glutamine-helps-fight-colds.htm