12 savjeta za povoljnu kupnju i pripremu jela

12 tipov na budget friendly nákup a prípravu jedál

Možete jesti dobro, zdravo, ali osobito – do sitosti, čak i uz ograničeni budžet. Pogledajte 12 savjeta za pripremu hrane po povoljnim cijenama koji će učiniti da osjećaj zadovoljstva i ušteda novca idu ruku pod ruku.

12 tipov na budget friendly nákup a prípravu jedál

 

1. Izbjegavajte kupovinu gotovih jela

Svakodnevni stres i užurbanost natjerali su društvo da sve više jede u restoranima. Osobito mladi ljudi, samci, ne osjećaju potrebu kuhanja kod kuće, ali koriste mogućnost dostave hrane, hranu za ponijeti sa sobom ili kupnju smrznute hrane koju je dovoljno staviti u mikrovalnu pećnicu. Sve to ne samo da povećava proizvodnju otpada, već i negativno utječe na vaš budžet. Kuhanje svježe hrane kod kuće ekološki je, zdravije i, što je najvažnije, jeftinije. Istina je da trošite više novca prilikom kupovine sastojaka, ali od njih možete skuhati puno više hrane. U konačnici, ustanovit ćete da ste uspjeli uštedjeti lijepu količinu novca. To je dokazalo malo istraživanje koje je uspoređivalo cijenu iste hrane u restoranu i kuhane kod kuće. Piletina s prilogom od krumpira i povrća u restoranima košta prosječno 48 % više nego što bi koštalo njihova priprema kod kuće. To dokazuje da vas, unatoč naporima, hrana skuhana kod kuće može koštati i do upola manje. [2]

Vyhnite sa kupovaniu hotových jedál

 

2. Napravite plan obroka

Impulzivna kupovina i neplanirana odluka da kupite proizvod nakon što osjetite nagli poriv da ga posjedujete štetit će ne samo vašem novčaniku, već i vašim naporima da uštedite. Ako napravite kvalitetan plan obroka, točno ćete znati koje sastojke i hranu trebate. U takvom slučaju neće doći do situacije da u trgovini spontano kupujete namirnice, to će biti čisto razumna kupnja. Međutim, stvaranje plana obroka ima i druge prednosti[3] [8] To vam može pomoći:

  • poboljšati prehranu
  • donijeti zdravije odluke
  • konzumirati kvalitetnu hranu
  • uštedjeti vrijeme
  • smanjiti stres.
2. Napravite plan obroka

Napravite plan obroka. Na temelju plana možete napraviti popis za kupovinu, tako da ne možete ići u trgovinu nespremni. Kod svakog obroka u planu prehrane trebali biste zastati i razmisliti o svemu što će vam trebati za njegovu pripremu, pazite da nemate niti jedan od sastojaka kod kuće, a zatim krenite u kupovinu. [1] [8]

 

3. Prije kupovine pogledajte u hladnjak i smočnicu

Najlakši korak u uštedi je nerasipanje hrane. Kako to učiniti? Prije svakog odlaska u trgovinu provjerite koju hranu još uvijek imate kod kuće i kako ju možete iskoristiti. Pogledajte pažljivo svoj hladnjak i smočnicu pa ćete možda shvatiti da čak ni ne morate ići u kupovinu namirnica i imate sve što vam je potrebno za pripremu ukusnog obroka kod kuće. Budite kreativni, poslužite se jajima i starijim pecivom za pripremu francuskog tosta ili posegnite za konzervama koje već dugo skupljaju prašinu. Na internetu ćete pronaći mnoge recepte; samo upišite sastojke koji su vam dostupni u tražilicu i počnite kuhati. Inspiraciju možete pronaći i među našim fitness receptima. [1] [8]

 3. Prije kupovine pogledajte u hladnjak i smočnicu

 

4. Zamijenite hranu ostalim sniženim sastojcima

U ovom trenutku mislimo na situaciju u kojoj odlučite pripremiti obrok u kojem je jedan sastojak zaista skup. U tom slučaju pokušajte biti kreativni, potražite po trgovine koja bi druga hrana mogla poslužiti kao zamjena. Ako je brokula preskupa, zamijenite je s drugim jeftinijim povrćem, poput špinata, koji će biti jednako zadovoljavajući kao prilog. Ako planirate pripremiti fusilli, ali sada su penne na nižoj cijeni, razumnije je potražiti jeftiniju alternativu. [1]

   

5. Kupujte smrznuto voće i povrće

Za mnoge ljude svježe voće je zdraviji i nutritivno uravnoteženiji izbor. Ali nije uvijek pravilo da će vas samo svježa hrana opskrbiti potrebnim brojem vitamina i minerala. Sve je popularnije, ali posebno ekonomičnije posezanje za smrznutim voćem ili povrćem. Zamrzavanjem se ne uklanjaju hranjive tvari iz ove hrane, naprotiv, rok trajanja voća je još veći. Dakle, koja je razlika između svježeg i smrznutog voća i povrća? Sljedeća tablica prikazat će vam detaljnije: [1] [4]

Svježe voće i povrćeSmrznuto voće i povrće
Bogato hranjivim tvarima Također bogato hranjivim tvarima
Kraći rok trajanjaDulji rok trajanja
Bolji okusManje izražen okus
Možete kupiti nezreloBere se zrelo
Viša cijenaNiža cijena

Kao rezultat toga, smrznuto voće i povrće su ekonomičnija, ali ne manje preporučljiva opcija. Možete ih koristiti i za pripremu svojih omiljenih smoothieja ili kao prilog jogurtima, kašama ili različitim fitness receptima. Detaljniji pregled razlike između svježeg i smrznutog voća i povrća potražite u našem članku Je li svježe voće i povrće zdravije od smrznutog ili konzerviranog?

  5. Kupujte smrznuto voće i povrće

 

6. Ostatke čuvajte u hladnjaku

Hrana pripada u želudac, a ne u kantu za smeće! Stoga, ako ste uspjeli skuhati veću porciju hrane nego što ste uspjeli pojesti, ne bacajte ostatke hrane. Spakirajte za kasnije, pohranite u hladnjak i poslužite kao ručak za sljedeći dan. Tako ćete uštedjeti ne samo novac, već i vrijeme provedeno u kuhinji. Međutim, zapamtite da rješenje nije pripremiti jedan obrok za cijeli tjedan. Vaša prehrana treba biti dovoljno uravnotežena i raznolika. Može se dogoditi da pojedinu hranu konzumirate doslovno “nasilu”, što bi moglo rezultirati stvaranjem intolerancije na određenu hranu. [1] [8] 

  

7. Povećajte porciju uz pomoć priloga

Jedan od najskupljih proizvoda kod namirnica je meso, riba ili ostali glavni sastojci. Međutim, ako ih ne želite izostaviti iz recepta, ali ste zabrinuti da će hrana na kraju biti za vas skupa, pokušajte smanjiti količinu glavnog sastojka u hrani. Dodajte ga manje i ostatak porcije upotpunite prilogom u obliku krumpira, riže, tjestenine ili povrća. Porcija će izgledati bogatija, zasitit će vas, ali što je najvažnije, definitivno vas neće financijski upropastiti. Međutim, kad su u pitanju veličine porcija pojedinih obroka, ne biste trebali zaboraviti da je za zdravu prehranu tipično kontrolirati količinu hrane na tanjuru. To možete postići uz pomoć kalkulatora kalorija ili pravog kuhinjskog pribora. Odabir manje, ali uravnotežene porcije hrane: [5]

  • smanjuje nadutost
  • stabilizira šećer u krvi
  • povećava sitost
  • pomaže tijekom gubitka kilograma
  • najvažnije – štedi vrijeme i novac

 

8. Kupujte cijelo meso

Vegetarijanci i vegani lako mogu preskočiti ovu točku. Međutim, ako ste ljubitelj mesa, imamo jedan sjajan savjet za vas koji će vam uštedjeti novac, ali i vrijeme provedeno u trgovini. Pri odabiru mesa, konkretno piletine, usredotočite se na kupnju cijele piletine. Ne samo da je to ekonomičniji izbor, već piletinu možete narezati kod kuće i pojedinačne komade staviti u zamrzivač. Možete koristiti različite dijelove mesa i diverzificirati svoje recepte. Pileće meso nije samo bogato proteinima, već može dobro nahraniti. U sljedećoj tablici usredotočili smo se na hranjive vrijednosti pojedinih dijelova piletine. Kao što ćete vidjeti, ne morate se ograničavati na nemasno meso pilećih prsa, zabataka i krila jednako su bogati izvori hranjivih sastojaka. [1] [6]

   

Vrsta pilećeg mesa (bez kože)Kalorije (na 100 g)Masti (na 100 g)Ugljikohidrati (na 100 g)Bjelančevine (na 100 g)
Pileća prsa1653,6 g0 g31 g
Pileći batak1193,9 g0 g19,6 g
Pileća krila1243,5 g0 g22 g
Batak sa zabatakom1608,7 g0 g19,3 g
Pileća leđa1355,9 g0 g19,6 g
Tamno meso23718,3 g0 g16,7 g
Svijetlo meso18611,1 g0 g20,3 g


Kao što vidite, svi dijelovi piletine sadrže sličnu prehrambenu vrijednost. Dakle, ako volite pileće zabatke, trebali biste posegnuti za cijelom piletinom i odrezati zabatke. To će vas koštati mnogo manje. Još jedan manji bonus, pileće kosti možete koristiti za pripremu ukusne i zdrave juhe.

 8. Kupujte cijelo meso

 

9. Pratite letke

Jeste li jedan od onih ljudi koji se mogu stvarno uznemiriti letcima u poštanskom sandučiću? Ako ih izbacujete, prestanite s tim. Letci služe jednoj važnoj svrsi – informiraju! O novom asortimanu, ali i korisnim popustima. Prilikom postavljanja plana obroka i liste za kupovinu, takav letak može poslužiti kao svojevrsni “šalabahter”. Upotrijebite ga da biste saznali gdje možete nabaviti potrebnu hranu po povoljnim cijenama. Neke namirnice mogu vas čak potaknuti na stvaranje drugog, ukusnog, ali zdravog obroka. [8]

  

10. Kupite obične namirnice umjesto brendiranih

Za ovu točku može se reći samo jedno – brend ne znači nužno i dobar proizvod! Osim toga, poznati brendovi proizvode hranu koja je u višim cjenovnim kategorijama. Lako ih mogu priuštiti jer će se njihov asortiman i dalje prodavati. U mnogim slučajevima, međutim, jedan proizvod poznatog brenda ima iste hranjive vrijednosti kao sličan proizvod manje poznatog brenda. Međutim, cijena poznatog brenda dvostruko je viša. Pa, što biste odabrali? Cijenu ili brend? Začudo, mnogi ljudi posežu za brendom u uvjerenju da odabiru skuplji, ali kvalitetniji proizvod. Sljedeći put pokušajte pročitati prehrambene vrijednosti i sastav jeftinijeg proizvoda. Ako su vrijednosti iste, svakako potražite jeftiniju alternativu[7] 

 10. Kupite obične namirnice umjesto brendiranih

 

11. Kupujte točno onoliko koliko vam treba

XXL pakiranja hrane imaju dvije glavne prednosti – oni su isplativiji i traju mnogo duže. Ali to ne znači da ih morate kupiti u tonama. Razlika je kupujete li XXL pakiranje smrznutog voća ili XXL pakiranje kruha. U slučaju namirnica koje imaju dulji rok trajanja, kupovina ekonomične ambalaže uistinu je poželjna. No trebali biste razmotriti kupnju velikog pakiranja proizvoda s kraćim rokom trajanja. Može se dogoditi da on istekne, a vi doslovno bacite novac kroz prozor. Kod ovih namirnica odaberite strategiju – manje je ponekad više!

  11. Kupujte točno onoliko koliko vam treba

 

12. Kupujte hranu široke primjene

Jaja, voće, povrće, tjestenina, riža, mlijeko, kruh, meso…i mogli bismo nastaviti. Ovo su namirnice koje imaju zaista široku primjenu u vašoj kuhinji. Ako razmislite o njihovoj funkcionalnosti, ustanovit ćete da ih možete koristiti za stvaranje bezbrojnih varijacija ukusnih jela. Stoga, ako se na vašoj listi za kupovinu nalazi sezonska hrana, poput šparoga ili divljeg češnjaka, razmislite za što ćete je koristiti i koliko vam zaista treba. [8]

12. Kupujte hranu široke primjene

Vjerujemo da će vam naši savjeti za ekonomičniju prehranu pomoći u vođenju domaćinstva. Imajte na umu da zatezanje remena pri kupnji hrane ne znači nužno da ćete na kraju gladovati. Važno je jesti ukusnu hranu, a istovremeno umjereno. Imate li i vi savjet za pripremu hrane po povoljnim cijenama? Podijelite to s nama u komentarima. Ako vam se članak svidio, slobodno ga podijelite sa svojim prijateljima.

 

Izvori

[1] Christine Byrne – 13 Budget-Friendly Meal Prep Tips –   https://blog.myfitnesspal.com/13-budget-friendly-meal-prep-tips/

[2] Tess Rose Lampert – Is Cooking at Home Really Cheaper Than Eating Out? – https://blog.cheapism.com/eating-at-home-vs-eating-out/

[3] Meal Prep: A Helpful Healthy Eating Strategy – https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/2017/03/20/meal-prep-planning/

[4] Cynthia Sass – 5 Reasons This Nutritionist Buys Frozen Fruits and Veggies – https://www.health.com/nutrition/reasons-nutritionist-buys-frozen-fruits-veggies

[5] Marion M. Hetherington, Pam Blundell-Birtill, Samantha J. Caton, Joanne E. Cecil, Charlotte E. Evans, Barbara J. Rolls, and Tang Tang – Understanding the science of portion control and the art of downsizing – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6088523/

[6] Nutritional Information, Diet Info and Calories – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6088523/

[7] Brand Name vs. Generic Food: Is There Really a Difference? – https://www.foodtown.com/articles/brand-name-vs-generic-food

[8] Advanced Meal Prep Tips and Tricks – https://www.webmd.com/food-recipes/ss/slideshow-advanced-meal-prep-tips